26 sep. 2011

Biografi om Jane Austen!

Nu ska jag skriva en biografi om Jane Austen, älskar du henne lika mycket som jag gör... då är du på rätt plats!
    

                                                        
                                                             
                                      Vår Jane Austen har haft många upp och ned gångar i livet, Hon blev aldrig gift men hon förlovade sig en enda gång men redan dagen efter så ångrade hon sig att hon gjorde det. Jane kanske inte var gift men hon har ändå någonting i hennes romaner som gjorde att man trodde att hon hade värsta kärlekslivet, jag visste inte från början att hon inte hade gift sig för att hon är en person som hade den slags syn på kärlek som inte andra hade, hon såg kärleken i detaljer, hon gjorde en liten grej till en så stor grej som man berör en jätte mycket, men ändå var hon aldrig lycklig inom kärleken vilken gör mig lite sorgsen för hon var verkligen en begåvad kvinna hon förkänade mycket kärlek, hon fick kärlek från sina systrar och bröder och föräldrar men när det gäller kärlek till ett annat kön så är det annorlundare på något sätt, man älskar personen på samma sätt som man älskar sin familj, men kärleken är fortfarande en anning annorlunda på sättet.



   Jane Austens hus från närhåll, huset ligger i Seventon, Hampire.

Jane Austen föddes den 16 December 1775 i Seventon, Hampire i en liten by som heter Chawton

(Kollar du där uppe på den lilla kartan över England så kan du se att dem har markerat en liten bit röd, där är Jane född)
                                                          Livet bakom vår författare

Jane levde enligt mig ett bra liv hon kanske inte hade så mycket pengar men hon hade en viktig grej i livet, en familj som älskade henne. Efter att jag har sätt ett antal fakta filmer och läst böcker om hennes liv så har mitt och hennes liv en hel del skillnader men på samma sätt var vi ganska lika inombords, jag vet inte riktigt hur jag ska berätta hur vi var lika, hon var "rädd" för kärleken hon var en anning blyg vilket jag kan säga att jag är, jag kanske inte är blyg inför mina vänner för dem flesta vännerna jag har jag känt hela mitt liv, vilket jag tror att hon också skulle vara om hon hade nära vänner. Jane hade ett väldig "intressant" liv det hände väldigt mycket med hon och hennes romaner, om man gämför med den tiden hon skrev sina romaner och med tiden nu så är hon betydligt mer kändare nu än vad hon var i hennes tid för jag tror vi är mer "beronde" av kärleken nu än vad vi var för några 100 år sen, hennes romaner har en tråd som gör alla hennes romaner lika på olika sätt vilket gör att det blir spännade och kul. Hennes romaner har blivit så framgångsrika att man har filmatiserat dem ett antal gånger och blivit kända hollywood filmer, nu måste jag ha rabblatt upp varenda grej i henens liv ;) Jane Dog den 18 Juli 1817 vilket är 194 år sen, väldig, väldigt många år sen. Hon är begravd i en katedral i Winchester där hon dog, Jane dog av en sorts sjukdom som heter Addisons Sjukdom, Janes sista bok (Övertalning) släpptes ut av hennes syster Cassandra och hennes bror Henry efter att hon har dött. Hennes liv var hennes romaner vilket jag tror att hon vill att vi ska komma ihåg henne på det sättet men jag tycker att vi inte ska bara komma ihåg henne pga hennes romaner, jag vill att vi ska komma ihåg henne som en begåvad kvinna med tuffa tag och modiga fram steg, hon var inte bara en författare för mig... hon var också en person som förstog mig, även om jag inte har träffat henne. 
    Inne i denna katendral är Jane Austen begravd
    En liten blick på hur katedralen ser ut från insidan.

Extra, extra! OBS!
Jag har inte skrivet något om Janes släktträd för att jag hittade kanppt något, men jag hittade faktist en sak som kan göra det lite spännade det anses faktist att Kate Middleton är nio kusiner ifrån Jane Austen vilket är riktigt coolt. Hon säger till en tidnining att hon visste ingeting själv, hon hade precis fått reda på det och hon är lite chockad.
Jane har varit en inspiration till många här i världen, hoppas du blir mer inspirerad när du läser det här och jag hoppas du läser hennes böcker och kollar på filmerna, för dem är bara oslagbara! det finns inga ord för dem, dem är bara för bra.
- Arazu

källa 1

källa 2


min åsikt om hennes liv: Enligt mig så var jane austens liv om hennes romaner, det stor inte så mycket om hennes "sociala" liv utan hennes liv var mest att skriva. skriva och skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar