29 sep. 2011

Min bokrecension om Jane Austen:)

Ni får autografer efteråt... ;)

Nu kommer en liten bokrecension om min bok som jag har läst, innan jag börjar ska jag berätta att jag är en person som går in på rätt onödiga saker som inte ens handlar om själva grejen, men som sagt så ska jag försöka så gott jag kan att inte göra det!

bildkälla: min dators kamera :)

Såhär såg min bok ut på framsidan, jag ville lägga ut den för att ni som ville läsa den ska då leta efter en bok som ser ut såhär eller så kanske det har kommit ut nyare upplaga och framsida, jag vet ej men så ni iallafall får en liten inblick :)

Boken jag läste borde ni veta (ni som har följt min blogg) men jag säger det ändå den heter Stolthet och Fördom och den är skriven av (såklart) Jane Austen. Janes romaner har en liten (osynlig) tråd igenom dem som gör att dem handlar om samma grejer men i olika situtioner, Janes romaner är neutrala när det gäller språket i böckerna, jag menar romanerna var ju skrivna på 1800-talet och det är ju inte specielt chockande om hon andvänder ord som dagens tonåringar inte förstår vad det menas, men det gäller inte hela boken utan det är mest några ord på ett kapitel, dem har nog ändrat lite och anpassat sig till ord som vi idag, vilket är jätte bra för då  kan många ungdomar läsa hennes böcker och förstå samtidigt, så jag tycker det är bra att dem anpassar böckerna till "språket" ungdomar andvänder idag. Nu tycker jag att vi ska börja med handligen i boken vilket jag ska korta ner lite för att boken jag läste är ca 500 sidor och den är mycket detaljerad.

Bokens genre är romantik och anning lite komedi, Boken utsplar sig som jag avslöjade där uppe  kring 1700-talet till 1800-talet, jag kan säga nu att jag njöt av att läsa den här boken, först när jag skulle låna boken från biblioteket i staden där jag bor(kumla) så var det en hel del böcker från Jane som fanns där men eftersom jag hade hört lite tidigare om den nya Jane Austen filmen som hade blivit en succé kring olika länder och den hade även blivit kallad tidernas bästa romatiska film(om ni inte vet så snackar jag om stolthet och förom filmen nu) och så klart så poppa det upp en idé att jag kunde låna Stolthet och Fördom boken och sen kolla på filmen, så nu har jag gjort allt av det där och nu ska jag berätta om boken och sen gämnföra den med filmen senare. Boken handlar tydligt och klart om kärlek men inte bara en kärleks historia och inte två heller utan tre kärlekshistorier med tre systar, Jane, Elisabeth och Lydia alla dom tre är syskon. Janes mor får reda på att en ny, ung och ogift man har precis flyttat in i trakten, detta får janes mor att skrika av glädje eftersom hon vill att hennes döttrar ska gifta sig innan hon dör. Efter någon dag eller så hålls det en bal i Netherfield (byn dem bor i) Mr. Bingley den nyinflyttade mannen har kommit till denna by med en vän Mr. Darcy, Mr. Bingley och han får syn på Jane och blir genast förtjust i henne och dansar tre stycken tradionella danser med henne, Mr. Darcy blir lite förtjust i Janes syster Elisabeth men han bettér sig inte på ett vänligt sätt och pratar inte så mycket med henne, Månaderna går och Mr. Bingley blir mer förtjust i Jane. Mr. Darcy börjar också mer gilla Elisabeth men Elisabeth märker ingenting och hon bryr sig inte så mycket  om honom när hon kommer på hur arrogant och oartig han var den dagen balen hålldes. Mr. Bingley tvingas med Mr. Darcy flytta till London och vara där i några månader, Jane tappar kontakten men hon är fortfarande kär i honom men hon tror att Mr. Bingley har helt glömt bort om henne. Efter några månader eller så flyttar dem tillbaka och kärleken blir ännu stakare mellan dem, Elisabeth träffar vid tillfälligt en ung man vid namn Mr.
Wickham som avslöjas att vara Mr. Darcys barndomsvän och han berättar flera historier mellan Mr. Darcy och han och Elisabeth börjar att gilla Mr. Darcy en aning mindre. Mr. Wickham han lämnar Elisabeth och blir kär i Lydia dem rymmer hemifrån och gifter sig, Elisabeth tar upp det illa...inte för att han har gift sig men Lydia utan för att Lydia har rymt hemifrån. Men hon kommer tillbaka och föräldrarna låter dem gifta sig, så var det bara Jane och Elisabeths kärlekshistoria kvar, Jane tror jag ni vet vad som händer, hon gifter sig nämnligen med Mr. Bingley och dem lever lyckliga... Elisabeth är fortfarande tveksam om hon ska låta han gå eller stanna kvar... Fortsättningen får ni läsa ur boken :)

Jag tyckte boken var bra för att...den passar för alla åldra. Min åsikt är att den var kanske en aning överdriven men jag gillar överdrivet för det gör allt så roligare och man kan bara liksom drömma bort att man själv var med i boken att man liksom stog där när allt det här hände, det känns verkligt med kortare ord. Den får en 9,5/10 för att jag kan erkänna att jag inte fattade något i början av boken men när man kom till ca sedan 25 började man förså hela sammanhanget och alla pusselbitarna satt på plats. Bokens förståelsen var alltså neutral, inte svårt och inte lätt. Boken utkom 1813 och den alldeles första svenska översättningen kom ut 1920. Översättningen var av: Gun-Britt Sundström. Boken var "breath taking" (andan försvann) och jag kommer lämna den så. Jag hoppades att ni verkligen njöt av min bokrecension och snart kommer det upp en filmrecension också, tack för att ni läste!

Källa: jag hade faktist bara två källor
 och det var min bok och min hjärna eller rättare sagt mina minnen :)

ENJOY!